2017. augusztus 28., hétfő

Háborús túrák. Itt
Strandok: Itt
Vis városa: Itt

Splitből hosszú volt az út Vis szigetére. Két óra után, mikor már tényleg nem volt mit fényképezni a hajón és mindenki szanaszét aludta, olvasta magát, megjelentek a delfinek. Pár percig kísért minket a két állat, persze, hogy nem tudtam lefotózni őket. A hajó teljes népessége egy oldalra gyűlt. Két és fél órás út után Vis városában kikötöttünk.

Vis szigete 1992-ig elzárt terület, katonai támaszpont volt. Ez azt eredményezte, hogy a turizmushoz mai napig másként viszonyulnak. Nem voltunk kiemelten fontos dolog az életükben, együtt lüktettünk velük. Apartmanunk tulajdonosa a felső emeleten lakott és ha a szemben lévő ház teraszán megjelent a szomszédja, minden gond nélkül átordított hozzá egy kis csevegésre.

-Maríííííja!!! - és indult a végtelennek tűnő fecsegés.

Olyan, hogy parkoló nem létezett. Ahol találtunk magunknak helyet, ott gyorsan leállítottuk az autót a napi programjaink végén. A helyiek tűzzel vassal védték a helyüket, rossz kerékkel, ruhaszárítóval torlaszolva el a területet.

Komizán a halászaté a főszerep a mai napig. Késő este, vagy korán reggel a kikötőbe beállnak a halászhajók, fedélzetükön rogyásig telve szardíniával. Nagy tartályokból indul a válogatás. Oldalra egyik dobozba a tintahal, másikba a méreten aluli szardínia, vízbe vissza a hibás beteg hal. A fogyasztásra összegyűjtött szardíniát a tartályból kisebb dobozokba osztják, erre egy kis tengervíz, majd jég. A hűtőautó befarol a hajóhoz, dugig pakolják dobozokkal és az autó már indul is a komphoz, Splitbe szállítva a rakományt.

Amíg a válogatás folyik, a helyiek kis szatyrokkal sorba állnak pár kiló halért. Befejezve a munkát, a hajó ellöki magát a parttól és sirályok százai zuhannak visítva a tengerbe a vízbe söpört szardíniákért.

Vis másik jellemzője, hogy egy hatalmas autótemető. Úton útfélen erdőbe, árokba lökve tömegesen a rendszám nélküli autók, roncsok, utánfutók.

Komizára  az északi 6212 számú két sávos tökéletes út visz át. Áttekeregtünk a hegyeken, az első kép a városról a Szent Miklós templom, háttérben a tengerrel. A horvát tengerpart rogyásig van Szent Miklósnak ajánlott templomokkal, mivel őkelmének a sok ajándékozáson túl jutott ideje a halászokat is védeni.

A katonai támaszpont emlékét rengeteg bunker, lőállás, alagút őrzi. Az itteni harcok maradványai a tengerben fontos célpontjai a búvárturizmusnak. A sziget körül egy repülőhöz és hét hajóhoz merülnek. Komizán három búvárközpont működik:
Issa,
B24,
Manta

Gyorsan megtaláltuk a szállásunkat, tulajdonosát rövid lépcsőházi oda-vissza kiabálás után elcsíptük. Puritán szoba, asztalon kis ajándékként becsomagolva pár szelet mandulás kalács.
Kipakoltunk és irány a strand. Mellettünk egy halfeldolgozó és egy haltenyésztő üzem, de soha nem éreztük a halszagot.

Komiza óvárosa természetesen a kikötőben. Minden este besétáltunk egy vacsorára, vagy akár csak egy fagyira. Két gombóc fagyi árából már lehetett enni egy pizzát. A móló széles, egymásba érnek a kocsmák, éttermek.

Két "komadi" halászhajó másolata áll a kikötő közepén.
A párom hajó fan, esténként a mólón végig sétálva megálltunk a nagyobb szuper vitorlásoknál, jachtoknál és ő képes volt pofátlanul bebámulni, sőt nyakát nyújtogatva, vagy lehajolva, hogy jobban belásson a hajó belsejébe, kinyújtott karral nekem mutogatni, hogy miket kell néznem, miközben a hajón velünk szemben ott vacsiztak a nyomorultak. Annyira ciki volt, hogy inkább mindent láttam értettem rögtön, nehogy közelebb rángasson a hajóhoz.

A móló tövénél a túrisztikai információs iroda, tele idegbeteg kapkodó személyzettel. Szerettünk volna egy apró információt, hogy mégis hova merre induljunk felfedezni Komizát. A hölgy két könyvet dobott elénk, valamelyiket vegyük meg, mindent megtalálunk benne. - Kapd be.

Kikötőben hatalmas választék a különböző vízitúrákhoz, mi is itt választottunk hajót a Kék barlangi túránkhoz.
Iroda mellett a "Castello" halászati múzeum, alsó részén halászati és hajóépítési eszközökkel. Emeletén rajzok festmények a közelben lezajlott tengeri ütközetekről, főként a "Lissai" csatáról. Van két erkélye, ahonnan tök jó képeket csattogtattam az esti városról. Nyitva tartása igazodik az igényekhez, reggel 10.30-tól 12-ig, majd este 7.30 és 10 között látogatható 20 kunáért. Mögötte a Hétfájdalmú szűzanya temploma zárva volt, de jó fotótéma.

A kikötő másik végén apró tér, ami túlzsúfolva asztalokkal, csak szűk helyet hagyva a átjutáshoz. Itt olcsóbb a fagyi és itt van a  Zanchi-Zonkotov palota, Komiza legszebb háza.
Innen indul a város egy szem főutcája érintve a jobb éttermeket, búvárközpontokat, végén pedig a Kalózoktól oltalmazó Miasszonyunk temploma. Komizán imádják a hosszú nevű templomokat.

Talán az ötödik este beültünk a mólón egy étterembe, mellettünk jobbról balról söröző. Az egyiknek a falára kiakasztottak egy TV-t. Hajduk Split - Everton kupameccs. Mólónak háttal, mindenki a képernyőt bámulta.
Nagy volt a tét, Angliában az Everton győzött, Splitnek fontos a mai győzelem a továbbjutáshoz.

Megrendeltük a halat, isteni volt, élveztük az estét. Hirtelen hatalmas ordítás, mellettünk egyszerre ugrott fel a tömeg. Asztalok dőltek, sörösüvegek gurultak, az éttermek konyhájából is kihallatszó visítás.

Hajduk lőtt egy gólt. A pincérünk a tálcáját mellénk hajítva, a környező éttermekből, konyhákból a dolgozók mindent eldobva rohantak a TV-s kocsmához, hogy az ismétlést lássák. Fiatalok kiszaladtak a móló szélére, indították a tüzijátékot. Csak a külföldi túristák maradtak ülve, szerényen tapsolva gratuláltunk a fényes Hajduk Split csapatának.

Az ünneplés hamar megszakadt, a végeredmény 1-1 lett.

1. Kedves Andi, szeptemberben készülünk Komizára a családdal. Tudnál esetleg segíteni az árakban? Köszi

2. Kedves Ismeretlen! :-) Tavaly az árak egy csöppet voltak magasabbak az itthoninál. Mi főleg helyi ételeket kóstoltunk, azt nem tudom az itthoniakhoz viszonyítani. Valószínűleg idén a Mamma Mia bemutatója után felverik az árakat. Fórumokon tudsz friss információkhoz jutni. Nagyon jó pihenést! :-)

1. Szia, elnézést a késői válaszért. Nagyon köszi a tájékoztatást. Igazad lehet a mamma mia - val kapcsolatban, de azért még reménykedek :) már csak két hét és indulunk :) szép napot! Gabi

3. Kedves Andrea,
    Jövő héten utazunk :) viszont felmerült a kérdés a komppal kapcsolatban. Érdemes előre neten megvenni a jegyet akkor tuti hogy arra a kompra, amire szeretnénk, helyet kapunk vagy ugyanúgy állnunk kell a sorban és jóval korábban kimenni emiatt? Köszönöm ismét Gabi

4. Bocsánat, hogy nem válaszoltam, most vettem észre a beírást. Azóta már megjárták az utat. Amikor mi voltunk, nem volt lehetőség előre neten megvenni a jegyet a kompra, a kikötőben vettük meg pillanatok alatt, gyorsan halad a sor. Önöknek hogyan sikerült?