2017. június 17., szombat

Aphrodité szigete ( origo.hu)

Februárban, az Utazás kiállításon az egyik standnál bedobtam az adataimmal kitöltött szórólapot egy kalapba. Pár óra múlva csöngött a telefonom, kihúzták a nevem, nyertünk két repülőjegyet, Európában egy éven belül bárhova oda-vissza felhasználhatjuk. Kötelező kézfogásos fotó az átvételről, aláírtuk az átvételi elismervényt, este pezsgőt bontottunk.
Párom kívánsága, hogy minimum egy óra távolságra menjünk, én a tengerparthoz ragaszkodtam. A térképen meghúzott kőrön Ciprus nyert.

Kora hajnalban landoltunk, buszjárat persze nem volt Larnakába. A bérelhető kisautók csak a hirdetésekben léteznek, valóságban benzinzabáló hatalmas batárokat ajánlanak a reptéri autókölcsönzők. A repülőn mögöttünk utazó család, akik még otthon interneten rendelték meg az autót, hajukat tépték, mert a parkolóban a megrendelt kisautó kétszeres méretű változatának slusszkulcsát nyomták a kezükbe.

Kisétáltunk a taxiállomásra, ahol az utolsó utasokat nyelte el a taxik hada. Kicsit kérettük magunkat, majd a hoppon maradt taxisok leértékelt árai között válogatva egy vastag bajszos morcos görög vitte el a pálmát. A taxist szorította az idő, még vissza kellett érnie a következő repülő landolásáig, repesztettünk az úton. A baloldali közlekedés új volt számunkra, a sötétben szemben közeledő autófényszórók magasan tartották bennünk az adrenalin szintet.
Másnap reggel végigjártuk az autókölcsönzőket, mindenütt ugyan az a lehangoló választék fogadott. Az egyik kölcsönző egyben utazási irodaként is működött. Meghallva az egészséges magyar káromkodásunkat, a másik szobából kidugta a fejét egy fiatal lány.  Miskolcról érkezett, a nyarat dolgozza végig az utazási irodánál.

Nem kecsegtetett semmi jóval, nincs sehol kölcsönözhető kisebb járgány. Viszont ajánlott egy olyan egész napos túrát, amit autóval úgy sem tudnánk megtenni.
Dzsippel a Trodosz hegységen keresztül, úttalan utakon egészen a közel 2000 méter magas Olimposzig. Közben eldugott falvakat, természeti és ember alkotta csodákat ígért. Neki még nem volt ideje végigjárni a dzsip túrát, de a visszajelzések pozitívak. Befizettük, búcsúzkodásnál utánunk szólt, fürdőruhát csomagoljunk, a vízesésnél tisztavizű tóban úszhatunk. A délután további részét a 28 fokos tengerben vészeltük át.

Másnap reggel pontosan hétkor fordult a bejárathoz a dzsip. Nikosz, a sofőr mellett már ült egy orosz nő, mögöttük egy iráni család nőtagjai, leghátul osztoztunk a maradék helyen az iráni férjjel. Ő nem sok vizet zavart, gyakorlatilag végig aludta a napot.

Nikosz megkapta tőlünk a piros pontot, tudta, hogy Budapest nem Románia fővárosa, elégedetten dőltünk hátra, indulhatunk.

Lefkara csöpp macskaköves falu, szűk tekergős utcákkal, az udvarokból sűrűn gazdagon kihajló rózsaszínben pompázó virágzó fákkal.
Nikosz befordult egy szőlővel felfuttatott árnyas kertbe, ahol gyanútlanul a kerti székekre telepedtünk. A háziak rögtön szolgálták fel a behűtött limonádét, majd egy kis előadást hallgattunk Lefkaráról. Bizonyítandó a helyi csipke hírnevét, a háziasszony megmutatta az euró előtti ciprusi fontot, amin a csipke mintázata volt az egyik díszítő elem.
Az üdítő után akkor kezdtünk gyanakodni, mikor betereltek minket a házba, ami ajándékboltként működött.

Na igen. Ügyesen összekapcsolták a kellemest a hasznossal, az utazási iroda leszerződött a helyi ajándékbolttal. Semmit nem vettünk, mert útikönyvünk írta, hogy az ilyen helyekre már itt is betelepedett a kínai utánzat, ha eredetit akarunk venni, olyan helyet keressünk, ahol a kertkapuban üldögélő idős asszony készíti a csipketerítőt. Az iráni család kislányában remek vásárlóra akadtak, kifelé a nyakán és a karján is csilingelt egy-egy új szerzemény. Apja a szőlőlugas sarkában bóbiskolva várta a vásárlás végét.

A Dzsipbe visszamászva erdőben kapaszkodtunk Omodos felé. A főtere bájos lejtős nagy placc, tele ajándékboltokkal, kávézókkal, a kávézók teraszán bölcsen hallgató helyi öregekkel. A falu híres a borospincéiről, némelyik nyitva van a turistáknak, hatalmas szőlőpréseket lehet megcsodálni.

Nikosznak, a sofőrnek  itt csak félig sikerült a terve, hogy megint egy leszerződött borospincébe tereljen minket. Mi kicsúsztunk a kezei közül, csak az iráni családfőt tudta karon ragadni és levonszolni, de vele megszívta. A férfi hithű muzulmán volt, nem érdekelte a bor. A tér végén emelkedő Sztavrosz kolostort barangoltuk be. Itt erősen őrzik Krisztus keresztfájának egy darabkáját és Fülöp apostol koponyáját.

A táj megváltozott, sziklás, kavicsos, keskeny út vitt Trodosz egyik magaslati pontjára, egy tűzjelző állomásra. Kis faházikó, kőrbe üvegablakokkal, ahol két férfi folyamatosan figyeli, hol száll fel gyanús füstoszlop.
A váltáskor hoznak fel ételt-italt maguknak, rádión tartják a kapcsolatot a civilizációval. Tipikus legénytanya, a ház környékén szanaszét hevertek a személyes holmik, az ebédlőasztal még őrizte a reggeli mosatlan edényeket. A cölöphöz kötött kecske látta el a hulladékgyűjtő szerepét.

Óriási távcsövekkel pásztáztuk a környező hegyeket, a szerkezet annyira erős volt, hogy a túloldali hegyoldalban a faágon ülő madarat élesen láttuk. Azt hiszem nincs a világon ennél nyugisabb munkahely. Kőrben a hegycsúcsok, csönd, folyamatos finom szellő, madárcsicsergés, napfény, tökéletes panoráma.

A következő órában nem volt út, sziklákon, fagyökereken keresztül bukdácsolt a járgány. Kézzel-lábbal kapaszkodtunk, hogy ne zuhanjunk egymás nyakába. Az arabnak esélye sem volt, hogy egy pillanatra is lehunyja a szemét.
A folyómedret követve jutottunk le a 15. században épült Kelefos kőhídhoz, mely része a velencei időkből az egyik kereskedelmi útvonalnak. A helyiek a híd körül piknikeztek, nyárs fölött sültek a birka szeletek. A híd erősen ívelt, kövekkel kirakott, az ezen áthaladó szekér keményen zötykölődött.
Alatta a víz keskeny mederben csörgedezett, hűs volt és jó ízű.

Az utánunk érkező két dzsipből egy csapat angol kissé kapatos fiatal bújt elő, maguk után vonszolva dobozos sörrel teli szatyraikat. A flakonokat akkurátusan helyezték el a patak kövei között. Kockás pléd került a földre, a görögök sem egy csöndes népség, de ezek tízen mindent űbereltek.

Ezután következett utunk leglátványosabb része 1140 méter magasságban. Kykko hegy oldalában tökéletes aszfaltúton kanyarodtunk be a Kykkói kolostorhoz. Rengeteg busz, turisták tömege hullámzott a kolostorhoz vezető úton.

A 11-12. század körül épített kolostor többször tűz áldozata lett. Híressé egyrészt az tette, hogy Itt élt fiatal korában Makariosz érsek, aki a szabadságmozgalom vezetője, majd a köztársaság első elnöke lett.

Másrészt a Lukács evangélista által festett Mária ikon, amit a bizánci császár ajándékozott a kolostornak, annak alapításakor. A kép olyan csodatévő erővel bír, hogy aszály esetén egy hozzá intézett komolyabb imádságot követően esőt hoz a termésre. Ez a tulajdonsága hozott rendesen a konyhára, szépen gyűltek az ajándékok, gazdaggá téve a kolostort.  Míg mi a kolostort jártuk, iráni útitársunk boldogan dőlt el a felszabadult üléseken a dzsipben.

Belépőt nem kértek, de rövid szoknyában, fedetlen vállal tilos látogatni a kolostort. Aki nem vitt kendőt, a bejáratnál válogathatott az izzadságszagú kék lepedők közül.

1995-ben az utolsó felújítás során minden talpalatnyi helyet harsány színű ikonokkal borítottak be, a falakon a pirospozsgás szentek vidám színes ruhákban merengenek az ég felé.

Tiltott részre tévedtünk, a folyosóról nyíló egyik rácsos ablakon bekukucskáltunk. A klímával ellátott szerzetes cella a legmodernebb híradástechnikai eszközökkel volt felszerelve. Múzeumban gazdag kiállítás, fantasztikus kincsek előtt tátottuk a szánkat. Az a Mária ikon tényleg tudott valamit! A kolostor környéke beépítve a zarándokoknak szánt szállókkal, turistáknak éttermekkel, ajándékboltokkal, parkolókkal.

Ebéd után indultunk az Olimposz felé, útközben Makariosz érsek mauzóleuma mellett vitt az utunk. Az 1951 méter magas Olimposz csúcsára nem lehet feljutni, kerítéssel elzárt katonai terület, hatalmas fehér gömb radarral a tetején. Kicsit lejjebb működik a sífelvonó, ami most nyáron csöndesen áll, a drótkötélen lengedező üléseket libegteti a folyamatos szél. A kilátás csodálatos, a világ tetején éreztük magunkat.

Lefelé Nikosz gyors tempót diktált a dzsipnek. Teli hassal nem volt kellemes, zúgolódtunk ellene, Nikosz az óráját mutogatta válaszként.
A ciprusi „kéktúra” egyik fontos állomása a Caledonia vízesés. Autóval nem megközelíthető, a parkolótól 10 perc gyaloglás várt ránk. 180 méter magasságból vékony sugárban ömlött alá víz, állítólag az esős évszakban gazdagabban zubog, akkor tud lélegzetelállító látvány is lenni. Gyanús volt, hogy csak én kapom ki a dzsipből a strandpapucsot, törölközőt és fürdőruhát, de hát kinek mi a gusztusa, úgy úszik. Leértünk a vízeséshez, alján kis víz vájta kőmedence.

Hogy az a….! Utazási iroda miskolci kislánya enyhén pontatlan volt a vízesés alatti tó méretét illetően. Hogy mégse nézzenek hülyének, hát csak felkaptam a gumipapucsomat és betapicskoltam a lavórnyi medencébe hűsölni. A vízesés kis patakká szelídülve futott le a völgybe, egy darabon még követtük, amíg a patakra zuhant kidőlt fák engedték.

A vízesés volt utunk utolsó megállója, innen már megállás nélkül robogtunk vissza Larnakába. Mindannyian fáradtan dőltünk egymás vállára, Nikosz sötétben ébresztett a hotel előtt.

Egy hetet töltöttünk Cipruson, különböző befizetett túrákkal tarkítva, az autókölcsönzőket a továbbiakban nagy ívben elkerültük.